Целодневна настава

ЗАШТО ЦЕЛОДНЕВНА НАСТАВА?

Савремен начин живота данашњих породица – запосленост оба родитеља, грађење каријере у самосталном бизнису, промена  сатнице радног времена на послу, рад у сменама, живот у заједници без бака и дека, сагоревање на послу , просто захтева да и школа да свој допринос и подршку родитељима у збрињавању детета  поред образовања и васпитања како је то до сада чинила и чини. Прва отежавајућа ствар је усклађеност сатнице радног времена и боравка деце у школи. Годинама се суочавамо са том проблематиком да када дете крене у школу родитељи немају коме да оставе децу на чување док се не врате са посла. Усклађивањем радног времена послова родитеља и боравка деце бар у прва два разреда основне школе, ми решавамо велики постојећи проблем у друштву и чинимо хумане ствари за очување стабилне и здраве породице.

Основна школа „Ђура Јакшић“ је прва школа у Зрењанину са овим концептом рада. Ми сматрамо да формирањем одељења целодневне наставе можемо  стећи још боље увиде о значају, потреби, вредностима и предностима целодневне наставе у развоју, васпитању и образовању деце.

На иницијативу родитеља, а затим и испитивањем (анкета родитеља приликом тестирања деце за први разред), дошли смо до закључка да је 26 родитеља заинтересовано за овај вид наставе, што је оптималан број за формирање једног одељења првог разреда(школска 2023/2024. година).

План рада и организовање целодневне наставе је  осмишљен на основу документа Организација целодневног боравка и школе у природи, у складу са члановима Правилника о ближим условима организовања целодневне наставе и продуженог боравка – Службени гласник РС, бр.77/2014

ЦЕЛОДНЕВНА НАСТАВА

Целодневна настава је посебан облик образовно – васпитног рада у ком се смењују часови редовне наставе и различити облици слободних активности и у оквиру кога ученици имају један оброк и час самосталног рада. У зависности од потреба и услова школа се опредељује за групе продуженог боравка или одељења целодневне наставе, а може да има и оба облика организовања. (члан 2. Правилника о ближим условима организовања целодневне наставе и продуженог боравка – Службени гласник РС, бр.77/2014)

СПЕЦИФИЧНОСТИ ЦЕЛОДНЕВНЕ НАСТАВЕ

Целодневна настава се организује у првом и другом разреду. Ова врста образовног рада подразумева комбинацију редовне наставе и слободних активности. Наставни план и програм у целодневној настави, исти је као и у класичној настави али је распоред реализације часова временски другачије организован с обзиром на то да  ученици бораве у школи дуже, од 8  до 16 часова. Наставу изводе два учитеља. Нашу прву генерацију ученика целодневне наставе, одељење I2 воде учитељица са одељенским старешинством у целодневној настави  Соња Вујаковић и учитељица Кристина Лудошки према подели предмета које ће реализовати у току школске године.  Распоред часова планиран је тако да се смењују периоди учења, одмора и слободних активности, што доприноси смањењу оптерећења током боравка у школи.

У оквиру слободних активности, које су  саставни део наставног плана и програма, ученици учествују у заједничким и индивидуалним активностима, користе додатну литературу и часописе из школске библиотеке, организују дружења у природи, забаву, слушање музике, ликовне и драмске радионице и сл. Тиме се добија могућност да се обраде, понове или утврде наставни садржаји из обавезних предмета на креативан начин.  Све то доприноси успешнијој социјализацији ученика и позитивном односу према учењу, раду и школи уопште.

Ученици свакодневно имају време предвиђено за самосталну израду (домаћих) задатака  тако да све обавезе завршавају у школи. Задаци за самостални рад дају се на часовима редовне наставе, уз неопходна методичка објашњења да би ученици у основи схватили шта треба да науче. Самостални рад у целодневној настави се јавља као основни дидактички принцип, облик организације учења и средство за увођење ученика у самосталну свесну делатност.

У току радне недеље уџбеници остају у школи, викендом се носе кући.

У оквиру целодневне наставе ученици имају и ужину и ручак. Приликом планирања јеловника, уважавају се критерујуми здраве исхране.

Соња Вујаковић
Учитељица са одељенским старешинством
у целодневној настави