Највећа радост сваке школе је свакако упис нових ђака. Tако се школа подмлађује за једну нову генерацију, још док се припрема за одлазак најстаријих ђака. У школи је посебна атмосфера када нам кроче наши прваци. Тада сви постајемо насмејанији, раздраганији, а учитељице постају друге маме.
Но, хајде да се осврнемо и на законске регулативе за упис у први разред. Ове школске године право на упис имају деца која су рођена од 01. марта 2013. па до краја фебруара 2014. годоне (дакле, деца која имају најмање шест и по, а највише седам и по година, као и сва деца којој је из неких разлога прошле школске године био одложен полазак у школу).
Што се тиче ове школске године, због специфичности ситације у којој се налазимо (пандемија), не можемо са сигурношћу причати о начину уписа деце. Он се свакако врши маја месеца, а до тада ћете, драги родитељи, бити обавештени о начину уписа ове године, као и потребној документацији.
Но, оно што је најважније сада када ваша деца не иду у вртиће, јесте да проводите квалитетно своје слободно време са њима. Разумемо да је ситуација специфична, многи родитељи раде, сви смо по мало у страху и то је и нормално, с обзиром да се сусрећемо са новом ситуацијом коју још нисмо доживели.
Важно је да деци објасните нованастале околности на њима разумљив начин. Да не треба да страхују, али да су, свакако, мере предострожности неопходне.
Немојте се оптерећивати тиме што не похађају Припремни предшколски програм, он је свакако важан, али су ваша деца, већину потребног за први разред већ највероватније усвојила.
Многи родитељи питају, када дођу у школу, да ли деца треба да знају да читају и пишу слова. Одговор је не морају, сем ако сама нису показивала изразито интересовање за то.
Свакако учитељице са њима раде од самог почетка, слово по слово, водећи рачуна и о правилном писању слова (што је веома битно).
Много је важније да деца имају добро развијену моторику, посебно графомоторику, тј. да им је рука увежбана за писање. На овоме увек и код сваког детета може да се ради, не само путем активности цртања и бојења, већ и кроз игру низања перли, игру добрих старих боцкалица, пертлање обуће, игру коцкама, пластелином и др.
Користите сваки тренутак да дете нешто ново сазна – док се играте са њим, док му причате или читате књиге, док заједно гледате ТВ, док кувате и спремате…
Развијајте самосталност код детета, нека уради све оно што може само (да распреми своје играчке, да вам помаже у кућним пословима), похвалите га, тако ће се осећати битним и вредним, што је врло важно за развој личности детета.
Будите добар слушалац када дете жели нешто да вам саопшти, а право време је, баш тада, када оно има потребу за тим.
И на крају, не плашите дете школом, али ни не обезвређујте њен значај. Дајте детету реалну слику школе. Разговарајте са дететом о школи (кад почиње школска година, како изгледа радна недеља, колико ће тамо остајати, шта ће учити…). Важно је да чује да у школи није све лако, да ће понекад морати добро да се помучи. У разговору нагласите и дружење и игру, а не само учење.
Радујте се заједно поласку у школу, не страхујте. Покажите свом детету подршку и љубав, као и осећај да сте са њим у свему заједно, јер, заједно се све лакше решава.
Остајте нам добро и здраво, а за даље информације пратите сајт школе.
Ваши психолог и педагог школе